OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nie je mnoho (popových) umelcov, ktorí v svojej tvorbe snúbia interpretačnú istotu, skladateľský um a schopnosť dať svojej hudbe skutočný, nie banálny obsah. Tori Amos je jednou z mála a rok dvetisíci siedmy ju zastihol (opäť) v skvelej forme.
Pohľad do bookletu: Tori s roztrhanými šatami pred americkou vlajkou, na chrbte naškrabané „We, the people“, Tori stojaca na pustom americkom priedomí, neprítomný pohľad, spod sukne kvapká krv, v pravej ruke Biblia a na ľavej nápis „hanba“ – provokujúca sebaštylizácia do pätice postáv rámcuje celý album. Isabel, Tori, Clyde, Pip a Santa majú každá iné základy a kontext, každá je definovaná ťažko preložiteľným prívlastkom, každá je spätá s iným gréckym božstvom, každá má vlastný blog (ich odkrývanie bolo súčasťou kampane predchádzajúcej albumu) a každá má na doske „svoje“ skladby.
„American Doll Posse“, ako to už u Tori Amos býva zvykom, je mnohovrstvovým a ťažko stráviteľným zážitkom (v svetle voľne koncepčných albumov Tori Amos je ironickým paradoxom, že celosvetovú slávu speváčke zabezpečil remix jedinej skladby v podaní Armanda van Heldena). Na čistý „pop“ je nahrávka pridlhá (23 skladieb vypĺňa celú kapacitu CD), obsahová stránka si vyžaduje poriadnu znalosť reálií. „Politika je osobná,“ tak znie podľa Tori Amos motto albumu, na ktorom nájdeme kratučký (našťastie vkusný) povzdych nad Amerikou „Yo George“ („Zdravím Vás veliteľ, a kýcham, pretože sa zdá, že mám alergiu na vaše zvyklosti/Kde sme odbočili nesprávne, Amerika?/Pán Lincoln, akosi Vás medzi tými miliónmi nevieme nájsť“) i explicitné výkriky ako „Fat Slut“, „Teenage Hustling“, problémový prvý singel „Big Wheel“ („Som MILF, nezabudni“), a rovnako rozverné, hravé, no v skutočnosti mrazivé skladby „Velvet Revolution“, „Mr. Bad Man“ alebo „Devils And Gods“ („Diabli a bohovia, to je nápad/Ak uveríme, že to oni nás riadia/Je ľahké odpútať pozornosť od zločinov/Pretože diabli a bohovia/To sme ty a ja“).
Tragédie, ktoré v minulosti Tori Amos prežila ako žena sa rokmi stali katalyzátorom textov, ktoré Tori preraďujú z kategórie popových hviezd k básnikom. Stráviteľná forma skladieb je rovnako funkčným nástrojom, ako slová. „Girl Disappearing“ je vlastne „normálnou“ baladou so sláčikmi, no smútok, ktorý sa mieša s akýmsi zábleskom ľahkosti má obrovskú moc. To isté platí o verklíkovej „Programmable Soda“, idúcej v druhom pláne doslova na dreň, či o roztancovanom singli „Bouncing Off Clouds“. Tori Amos na všetkých svojich albumoch opakuje ten istý muster – našťastie pri takejto hudbe je rozhodujúce, že je stále o čom písať a spievať. Dokonale šľapajúca kapela (s Mattom Chamberlainom za bicími), schopná dohnať vás k plaču a roztancovať – to všetko na ploche pár minút – je akoby len akýmsi bonusom, rovnako ako Torin fantastický, plastický hlas, krištáľovo čistý, no zároveň uveriteľne civilný.
Aj po dvoch desiatkach posluchov mám pocit, že akýkoľvek popis tohoto albumu bude len viac či menej krívajúcim mrzákom. Booklet s textami vytlačenými miniatúrnym písmom a s farebne vyznačenými partami každej z piatich inkarnácií Tori Amos je doslova štúdijným materiálom – akej časti z množstva dnešnej hudby dokážete venovať toľko pozornosti? Lenže kľúč je niekde úplne inde – Tori Amos si onu pozornosť nevynucuje. Je to stále len pesničkárka, „dievča s pianom“, dnes o pár rokov zrejšie a rafinovanejšie, než tesne po jej osobnom a zároveň hudobnom „malom zemetrasení“, no stále rovnako úprimné. Čím hlbšie do „American Doll Posse“ prenikáte, tým viac cítite dialóg, ktorý s vami Tori chce viesť, konieckoncov väčšina textov je v ich-forme a obracia sa priamo na „teba“. Inými slovami: tento album rozpráva hlasom a jazykom normálneho človeka a rozpráva nahlas a rozpráva z vnútra. Pustiť si ho len raz znamená byť hluchý.
"American Doll Posse" je fascinujúci kaleidoskop osobných spovedí, postrehov zo sveta naokolo, prelínajúcich sa rovín i hudobných štýlov. Jeden z tých albumov, ktoré majú ambície stať sa o dvadsať rokov výstižným zakonzervovaným dokladom reálií dnešnej doby.
9 / 10
1. Yo George
2. Big Wheel
3. Bouncing Off Clouds
4. Teenage Hustling
5. Digital Ghost
6. You Can Bring Your Dog
7. Mr. Bad Man
8. Fat Slut
9. Girl Disappearing
10. Secret Spell
11. Devils And Gods
12. Body And Soul
13. Father's Son
14. Programmable Soda
15. Code Red
16. Roosterspur Bridge
17. Beauty Of Speed
18. Almost Rosey
19. Velvet Revolution
20. Dark Side Of The Sun
21. Posse Bonus
22. Smokey Joe
23. Dragon
American Doll Posse (2007)
The Beekeeper (2005)
Welcome To Sunny Florida (DVD/CD) (2004)
Tales Of A Librarian (2004)
Scarlet's Walk (2002)
Strange Little Girls (2001)
To Venus And Back (1999)
From The Choirgirl Hotel (1998)
Boys For Pele (1996)
Under The Pink (1994)
Little Earthquakes (1992)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Epic / Sony BMG
Stopáž: 78:42
Produkce: Tori Amos
Studio: Martial Engineering, Cornwall, Anglicko
Velice příjemná, inteligentní a promyšlená hudební záležitost. Tori Amos je po všech stránkách svérázná sobnost a je schopná svým vokálem přenášet víc než jen poselství "příjemného" a "nezávadného" písničkářství. Pokud se mi po hudební stránce něco líbí, pak určitě vidarem zmíněná reflexe návratů ke kořenům americké hudby. "American Doll Posse" nepochybně ještě nějaký čas věnovat budu, ta deska si pozornost zaslouží.
Napriek náročnej dĺžke albumu a naozaj vyčerpávajúcom počte skladieb tu máme po predošlých dvoch radovkách konečne veľký album. "American Doll Posse" je druhý veľký nádych TORI AMOS, aktuálna nahrávka, ktorá má veľkú šancu stať sa v jej diskografii jednou zo zásadných.
Dobrá správa: nebudete musieť všetky tie skladby prelúskať, napočúvať a spoznať, aby ste to zistili, rozdiel udrie do uší okamžite. TORI AMOS svoj ďalší veľký zárez dosiahla kombináciou vlastnej tradície s vplyvmi tradičnej americkej hudby (a vlastne snáď i celej kultúry).
Áno, to druhé je možno iba naskočenie na momentálne veľmi populárnu vlnu oprašovania amerických hudobných tradícii, ktorú aj medzi európskym publikom spopularizovali posledné počiny Johnnyho Casha, Boba Dylana, či Brucea Springsteena, no na "American Doll Posse" to máte aj so zárukou, že niečo podobné len tak ľahko nenájdete. Napriek všadeprítomnému podprahovému feminizmu, charizme a sebavedomiu umelkyne je jej novinka aj krásne zraniteľná. Nádherne ženská.
Ano tohle je opravdu dobra deska. Snad vydrží.....
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.